Toate companiile europene cu peste 1.000 de angajați ar putea fi obligate, începând de anul viitor, să raporteze public impactul social și de mediu, a declarat, marți, Dragoș Dehelean, coordonatorul European CSR Lessons – eveniment ce a adus la București companii din 10 țări.
La European CSR Lessons, companiile participante prezintă studii de caz despre modul în care comportamentul responsabil al unor companii poate rezolva probleme grave ale societății, ale economiei sau ale mediului înconjurător.
Coordonatorul evenimentului, Dragoș Dehelean, a declarat că acest eveniment vizează pregătirea pieței românești pentru practicile de responsabilitate socială și creșterea transparenței marilor companii, în contextul în care Comisia Europeană conștientizează o lipsă de încredere în companii și dorește să remedieze această problemă.
În opinia lui Dehelean, lipsa încrederii în companii vine de la factorii ce au declanșat criza, respectiv lipsa de tranparență și tăcerea pe care au practicat-o societatea civilă, dar și goana doar după profit, fără atenție la cât de sustenabil este acel profit.
„Obiectivul Comisiei este să restabilească această încredere. În consecință, în octombrie anul trecut, CE a anunțat un pachet foarte ambițios de măsuri care să stimuleze practicile de responsabilitate socială și transparența marilor companii, în așa fel încât consumatorii și angajații să își recâștige încrederea în marile companii. În consecință, piața din România trebuie să fie pregătită pentru un astfel de moment”, a explicat Dehelean.
El a precizat că, în România, acțiunile de CSR (responsabilitate socială) se rezumă doar la donații sau acte caritabile, fiind prea puțin focalizate pe adevăratele probleme ale societății.
„Haideți să fim sinceri! Acțiunile de CSR la noi, pană acum, s-au rezumat la simple donații sau acte caritabile, care sunt necesare, care ajută o anumită categorie defavorizată, copii, bătrâni etc., dar nu suntem pregătiți pentru adevărata transparență, nu sunt companiile pregătite să răspundă întrebărilor presante și urgente ale publicului. În consecință, era nevoie de un astfel de eveniment, în care să vedem exemple din alte țări europene, cum se comportă acolo companiile în contextul unei societăți civile mult mai active, care urmărește cu mult mai multă atenție activitatea companiilor. De exemplu, societatea civilă din Marea Britanie sau din Franța vrea să știe de unde provine ciocolata pe care o mănâncă. Dacă provine din țări în curs de dezvoltare, în care se folosește munca sclavilor, e o problemă pentru francezi sau pentru germani”, a mai spus coorodonatorul European CSR Lessons.
În opinia sa, motivele pentru care s-a intrat în perioada de criză sunt „lipsa de transparență, lăcomia companiilor”, adică exact opusul lucrurilor ce încearcă să fie promovate ca bună practică la București.
Dragoș Dehelean a mai spus că publicul și societatea civilă sunt cei care reacționează și desfășoară campanii pentru a civiliza și pentru a trage semnale de alarmă despre comportamentul greșit al companiilor, dar a atras atenția și asupra importanței cadrului legislativ, care lasă sau nu loc de transparență.
„Există multe țări, inclusiv Danemarca, care obligă toate marile companii să facă public impactul lor asupra societății. Același lucru se va întâmpla la nivelul tuturor statelor membre”, a mai spus Dehelean.
El a mai spus că România este la început în ce privește implicarea companiilor în problemele societății și transparența, arătând că, deși au apărut unele rapoarte, nu toate sunt corect întocmite.
„Unele sunt mai bune, în sensul de sincere. Pentru că trebuie să fii sincer. Pentru că poți să faci un raport și să fie, de fapt, o broșură de PR în care să te lauzi că ai dat o mare sumă de bani pentru nu știu ce, sau ai organizat un eveniment, dar uiți de marile probleme din industria ta”, a explicat coordonatorul European CSR Lessons.
Dehelean a subliniat, cu același prilej, că marea problemă nu o constituie însă doar direcțiile către care se orientează companiile care au acțiuni de CSR, ci companiile care nu sunt dispuse să facă așa ceva.
„Noi credem, și nu doar noi, dar și CE și forurile politice europene cred, că nu mai e doar o problemă de opțiune, ci de obligativitate, iar obligativitatea va veni pe fond legislativ care trebuie să aibă un corespondent și în societatea civilă. O companie nu mai are ca funcție principală profitul, ci sustenabilitatea. (…) Una dintre pârghiile legislative este obligarea tuturor companiilor cu mai mult de 1.000 de angajați să își raporteze public impactul social și de mediu. Există o directivă europeană în lucru, care va fi publicată până la finalul ultimului semestru și va intra în legislația națională a statelor membre undeva la începutul anului 2013”, a mai spus coordonatorul European CSR Lessons.
În cadrul „European CSR Lessons”, eveniment care se desfășoară marți și miercuri, vor fi prezentate studii de caz privind reducerea impactului de mediu, produse și operațiuni responsabile, dezvoltarea comunitatilor locale, incluziune și stakeholder engagement. De asemenea, sunt organizate dezbateri pe teme precum „Care trebuie să fie relația companiilor cu societatea și comunitățile locale?” și „Lecția crizei economice: mai poate exista profit sau progres tehnologic fără responsabilitate?”.